خبرهای شرکت

ضرورت تعامل شبکه بانکی با فعالان اقتصادی در دوران بحران

اتاق بازرگانی
در پنجمین جلسه کمیته امور بانکی ذیل کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار بر تعامل هر چه بیشتر شبکه بانکی با فعالان اقتصادی در دوران بحران کنونی تاکید وبهترین راه تامین نقدینگی بنگاه ها در شرایط کنونی ورود به بازار سرمایه عنوان شد.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه که به بررسی مشکلات بانکی فعالان اقتصادی در دوران کرونا و چگونگی تشویق بنگاه های اقتصادی برای ورود به بازار سرمایه در سال جهش تولید اختصاص یافت، غلامرضا اخوان فرید، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کاراتاق بازرگانی اصفهان هدف از تشکیل این جلسه را تجمیع نقطه نظرات فعالان اقتصادی در خصوص مسایل و مشکلات بانکی و طرح موضوع با مسئولین مربوطه بیان کرد.
اتاق بازرگانی
وی افزود: بعضا سرمایه های موجود در بانک ها به صورت منصفانه، بصورت تسهیلات در اختیارفعالان اقتصادی قرار نمی گیرد ولی نمی توان منکر نقش مهم بانک ها در گرداندن صنایع شد. اخوان فرید در ادامه استقبال از بازار سرمایه را اتفاق مهمی در اقتصاد کشور و موجب تعدیل اثرات مخرب مواردی چون افزایش بی رویه قیمت طلا و ارز دانست.
در ادامه اصغر اخوان مقدم، نایب رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار با بیان اینکه بانک به مثابه یک مرکز تجاری بوده که بر اساس میزان توان مالی فعال اقتصادی، اقدام به پرداخت تسهیلات و دریافت وثیقه می نماید، افزود: این در حالی است که بانک ها باید کمک رسان فعالان اقتصادی باشند.
اتاق بازرگانی
وی با انتقاد از نرخ های متفاوت اجرت جابه جایی پول توسط بانک ها، خواستار رسیدگی به این موضوع توسط وزارت صمت شد.
مهندس محمدرضا بابایی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان همچنین نرخ واقعی بازپرداخت تسهیلات بانکی را 30 تا 37 درصد دانست و بر ضرورت رسیدگی به این امر تاکید نمود. اخوان مقدم همچنین تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به پرونده های بانکی فعالان اقتصادی و ارایه تامین دلیل به فرد متضرر را بسیار حایز اهمیت دانست و خواستار ارایه موارد از سوی فعالان اقتصادی در این زمینه شد. وی ستاد تسهیل استانداری را یک پتانسیل قوی برای پیگیری مشکلات بانکی فعالان اقتصادی دانست وبر استفاده فعالان اقتصادی از این ظرفیت تاکید نمود.
اتاق بازرگانی
نایب رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار در ادامه گفت: LC داخلی و طرح سککوک بانک ملی در بحران کنونی یک موهبت محسوب می شود. وی در ادامه مطالبه گری فعالان بخش خصوصی ازدولت در حوزه رسیدگی به تخلفات بانکی صورت گرفته را حایز اهمیت دانست.
 مصطفی متین راد، مسئول کمیته امور بانکی در این جلسه با تاکید بر اینکه در شرایط بحرانی کنونی اگر دولت فکری بحال مشکلات بانکی، بیمه ای و مالیاتی و کاهش فشار موجود بر فعالان اقتصادی نکند، در دراز مدت دچار بحران های زیادی خواهد شد، افزود: کمک های کنونی دولت به فعالان اقتصادی راهگشا نبوده و لازم است دولت فکری به حال واحدهای آسیب دیده در بحران کرونا نماید.
وی افزود: بانک ها در شرایط موجود قادر به تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی نبوده و ورود واحدها به بازار سرمایه در تامین نقدینگی مورد نیاز آنها بسیار موثر است. متین راد، بهترین راه تامین نقدینگی بنگاه ها در شرایط کنونی را ورود به بازار سرمایه دانست.
اتاق بازرگانی
شایان ذکر است سقف کم تسهیلات بانک ها به فعالان اقتصادی در اصفهان، بررسی نرخ تسهیلات با توجه به بازدهی صنایع، وجود قانون واردات در مقابل صادرات و مشکلات فعال اقتصادی وارد کننده در این حوزه، بازنگری در استمهال تسویه وام های بانکی و لزوم تغییر روند فعالیت بانکها در دوران کرونا، ضرورت درگیر کردن بانک ها در قراردادهای بخش خصوصی برای ورود آنها به عرصه فعالیت اقتصادی، در نظر گرفتن تفاوت ارز آزاد و دولتی از 35 درصد به 20 درصد، طولانی شدن فرایند تخصیص ارز و مشکلات ناشی از آن، بلوکه کردن 10 تا 25درصد سپرده در زمان پرداخت تسهیلات بانک ها، بازنگری در تخصیص ارز و تامین مالی  از جمله پیشنهادات و موارد مطرح شده توسط اعضاء کمیسیون بود.
منبع : اتاق بازرگانی

Related Posts